De terugreis door de Noorse fjorden .. deel 1 (Dutch/English) … we went through stretches of wide waterways to narrow passes between the steep mountains to even narrower passages with even steeper rock faces. Wrapped in autumn colors, they were all equally beautiful.

De heenreis deden we in 3 etappes, 1100 mijl naar Mørskvikbotn, 200 mijl naar Tromsö en 500 mijl naar Spitsbergen. De terugreis doen we rustiger aan.

Impressie van de reis door Noorwegen uit het dagboek van Iris.

Wat Noorwegen zo extra mooi maakt is dat het allemaal eilanden zijn. Langs het eiland Grytøya naar het westen de nauwte bij Risøyhamn door en weer naar het zuiden. Die dag hebben we een flink stuk af gelegd langst de steile gebergten van Vesterålen en kwamen aan in Brottøya.

Dit is een klein eilandje omringd door helder blauw water, witte stranden en rots partijen en het eiland heeft ook nog wat bassins inlands die bij eb langzaam leeglopen. Ook lopen er wat schapen rond. De mossels konden we met gemak bij elkaar rapen. Hier hebben we ook weer wat vis gevangen. De volgende dag vertrokken weer zuidwaards. Het was niet breed en we hadden de stroom mee.

We zijn nog even afgeslagen de Trollfjord in. Deze fjord heeft wanden die zo steil zijn als muren en waar je overal namen van mensen en namen van schepen zie staan. Dat is aan de ene kant leuk om te zien maar aan de andere kant doet het wel inbreuk op de plek. Trollfjord is twee kilometer lang en heeft een paar huisjes en een waterkrachtcentrale aan het eind staan.

We staken zuid langst de eilanden van de Lofoten richtig Reine en kwamen begin van de avond aan. Reine is een klein vissersstadje, beschut voor ruwe zeeën van elke richting. De eilanden liggen toch bezaaid met typisch Noorse dorpjes van houten huizen die rood geschilderd zijn en allemaal een haven hebben. Het dorpje Å, was wel erg mooi.

De volgende dag gingen we door stukken met brede waterwegen tot smalle passen tussen de steile bergen door naar nog nauwere doorgangen met nog steilere rotswanden. In herfstkleuren gehuld waren ze allemaal even mooi. Net na zonsondergang gooiden we in een baai bij het stadje Husebø het anker uit. De volgende dag voeren we door een regio dat vol staat met vakantie huizen. En het vaarwater is vaak niet breder dan een tweebaans snelweg.

deel 2 van deze terugreis; check de website in een paar dagen.

Impression of the trip through Norway from Iris’s diary.

What makes Norway so beautiful is the coast with all the islands. From Tromsø we sailed along the island of Grytøya to the west through the narrow at Risøyhamn and again to the south. That day we covered quite a distance along the steep mountains of Vesterålen and arrived in Brottøya. This is a small island surrounded by clear blue water, white beaches and cliffs and the island also has some basins inland that slowly empty at low tide. There are also some sheep around.

We could easily collect mussels. Here we also caught a lot of fish. The next day left again southwards. A narrow passage and we had the current with us. We turned off into the Trollfjord for a while. This fjord has steep walls where you can see names of people and names of ships everywhere. That is nice to see on the one hand, but on the other hand it does belong to the place. Trollfjord is two kilometers long and has a few houses and a hydroelectric power station at the end. We passed the islands of the Lofoten towards Reine south and arrived early in the evening.

Reine is a small fishing town, sheltered from rough seas from every direction. The islands are dotted with typical Norwegian villages of wooden houses that are painted red and all have a harbor. The village of Å was very beautiful.

The next day we went through stretches of wide waterways to narrow passes between the steep mountains to even narrower passages with even steeper rock faces. Wrapped in autumn colors, they were all equally beautiful. Just after sunset we dropped anchor in a bay near the town of Husebø. The next day we sailed through a region full of holiday homes. And the fairway is often not wider than a two-lane highway.

Part 2   … check this website in a couple of days.

Posted in Uncategorized by with comments disabled.